Ensemble Peregrina

–  powstał w roku 1997 w Szwajcarii, gdzie wokalistki studiowały w Schola Cantorum Basiliensis. Został założony i od początku jest kierowany przez Agnieszkę Budzińską-Bennett, polską śpiewaczkę i muzykologa. Nazwa peregrina czyli wędrowczyni nawiązuje do sposobu, w jaki rozprzestrzeniały się trendy estetyczne w Średniowieczu – muzycy i inni artyści wędrowali po całej Europie. Wyraża ona także nastawienie członkiń zespołu, które w podróżach widzą jeden z czynników kształtujących ich wrażliwość i kreatywność. Pochodzące z Polski, Szwajcarii oraz Finlandii wokalistki starają się tworzyć zespół, który w harmonijny sposób czerpie z różnych tradycji, z jakich się wywodzą, odnajdując w nich liczne związki i wzajemne inspiracje. Ensemble Peregrina poszukuje środowisk i utworów mniej znanych, a własny styl kształtuje w oparciu o badania oryginalnych źródeł i traktatów. Wykonuje świecką i religijną muzykę europejską z XII-XIV w., taką jak monodia Saint Martial i paryskiej szkoły Notre Dame, muzyka z początków państwa polskiego, muzyka na okres wielkanocny z paryskich źródeł XIII w. oraz wczesna polifonia.

Zespół występował na wielu festiwalach w Szwajcarii, Polsce, Austrii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Estonii, na Islandii, Łotwie, we Włoszech i w Czechach. Ich koncerty były transmitowane przez rozgłośnie radiowe, a wieloletnia współpraca wokalistek z ich macierzystą uczelnią doprowadziła do nagrania płyt, które są wysoko ocenione, wyróżniane i wielokrotnie były nagradzane: „Mel et lac” (Raumklang 2005) i „Filia praeclara” (Divox 2008), „Crux” (Glossa 2011), „Sacer Nidus” (Raumklang 2011) i „Veiled Desires – Lives and Loves of Nuns in the Middle Ages” (Raumklang 2012), w 2013 r. nominowana do International Classical Music Award  oraz do Fryderyka 2013 w kategorii „Najlepszy Album Polski Zagranicą”. Kolejne płyty ensemble Peregrina to: nagrodzona luksemburskim Supersonic Pizzicato, Cantrix z muzyką szpitalniczek hiszpańskich (Raumklang 2013), album Miracula z muzyką średniowieczną poświęconą postaci św. Mikołaja (Tacet 2014) oraz dwa premierowe nagrania dla wytwórni Glossa, z muzyką akwitańską XI- XII w. oraz z repertuarem ze średniowiecznego Innsbrucka, które ukażą się w roku 2017.

Wydarzenie